събота, 2 май 2009 г.

Васа Ганчева: Не съм болна, а отслабнах с цитрусова диета

От няколко месеца режисьорката Васа Ганчева се появява на екран видиш отслабнала с поне 15 килограма. Промяната е радостна за всички нейни приятели, но някои зрители на "Вкусът на живота" дори се питат: "Да не е нещо болна?".
"В отлична форма съм със здравето, освен ако не броим болките в крака от години. Счупих крак точно когато снимах новогодишна програма. Не взех мерки и зарасна накриво.

Влачена съм и от тролей
Заради тези болки ползвам непрекъснато таксита. И какво забелязвам? Че много се оплаква народът ни. Вчера отивах на сватбата на Илия Луков и шофьорът като взе да плюе всичко и всички, помолих го да спре, за да не ме настройва негативно. Преживели сме и по-тежки периоди, но май по-черногледи не сме били", споделя рожденичката.
"Та това са 2 700 000 души. Децата са най-голямото богатство, но възрастните хора да ги изхвърлим ли?", задава реторичен въпрос Васа. След като години наред пише съкрушителни коментари срещу непрофесионализма в телевизионното пространство, самата тя получава покана да стане водеща в телевизията Би Би Ти. В предаването "С вас е Васа" осъществява стотици интервюта с едни от най-забележителните личности на България. И ето че през 2006 г. шефката на БНТ Уляна Пръмова, нейна колежка и приятелка, й предлага да води предаване за най-възрастните хора. Васа отговаря, че самата тя не е нито политик, нито социален работник и че не би могла да направи тези хора по-богати, но би могла да ги обогати духовно. Според нея при социализма се допуска колосална грешка пенсионирането на 55 при жените и на 60 при мъжете, когато са все още в разцвета на силите си. "Това са хората, които са градили обществото, а днес то им е обърнало гръб. Потиснати са много, а мизерията ги обижда. Ощетени са и духовно, защото не могат да си позволят театър или концерти. Най-страшният елемент според мен при тях е самотата. Затова непрекъснато ги призовавам да общуват. Много щастлива бях, когато присъствах на една сватба в един дом. Булката беше на 80, младоженецът на 82", споделя Васа.
Във втората част на предаването си тя кани именити българи, а в първата са отредени минути за социални репортажи. "Колкото и да изглеждам нахакана, аз съм притеснителен човек, затова или се умилявам с хората, когато се чувстват пълноценни, щастливи в зрелостта си, или обратното - чувствам се безсилна да променя нещо в бита им. Съдбата на възрастните у нас въобще не предизвиква усмивки", споделя Васа. Тя нарича "козметична акция" изпращането на 500-600 пенсионери на почивка по линия на социалното министерство.

Разочарована е и от църквата
Припомня филми и книги, където монахини и свещеници са основният ресурс на милосърдните акции.
Присъствала е в няколко домове за възрастни хора, които са устроени по всички правила на битовия и душевен комфорт. Дава за пример интернатите в Полица (Белослатинско) и в Правец. В Сливен пък старите хора можели да си спят по къщите, но денят им бил устроен и уреден с подходящи срещи и занимания. "Като цяло държавата е абдикирала, но тези домове се ръководят на общинско ниво, така че навсякъде е различно като условия според волята на управниците. А какви частни домове има в околностите на София, шапката да ти падне, но са и скъпи като издръжка. Въобще българите трябва да си избият от мисленето, че старчески дом означава край на нормалния живот." С предаването си, което чувства като мисия, тя се надява още да поработи за духовното израстване и повдигане тонуса на българския пенсионер, след което смята да се върне към режисьорската си професия. "Това, че ме приемат като своя, много ме топли и ще бъда винаги тяхна. Но аз съм си младо гадже, купонджийка обичам живота и светското общуване, готова съм за нови предизвикателства. Ето, за първа година няма да правя шумен купон за рождения си ден точно на деня, защото работя и гоня срокове. Превеждам от шведски книга за убития премиер Улоф Палме. Малко по-късно ще се съберем и ще полеем празника", разкрива рожденичката.
Тя сподели тайната и на диетата, с която свали излишни килограми. "Реших да се взема в ръце. Преустанових консумацията на храни, съдържащи захар, ориз, брашно, картофи. А по препоръка на проф. Христо Мермерски всяка сутрин изпивам 1 литър цитрусов сок, прясно изцеден. Това премахва мазнините и отровите. Разбира се, има още какво да се желае, но от 5-6 месеца се чувствам много ло-добре, енергията ми нарасна, което много ми помага и в работата върху това емблематично за третата възраст предаване. А пък такива като Азис, Иван и Андрей, дето ми се подиграват за килограмите - свърши вече тяхната. Ще трябва за друго да се хванат", усмихва се Васа.

Няма коментари: