събота, 4 април 2009 г.

Арх. Людмил Леонидов : Ама нали не искате сегашната мръсотия, палатки и кебапчета?

- Арх. Леонидов, защо избрахте за дупчене именно пл. Батенберг?
- Защото София е един от малкото градове, в които не остана площад за хората. Пл. Славейков е отрупан, площадът пред Народния театър е целият с кафенета. Един от най-хубавите и традиционни площади е този пред Царския дворец. Там е имало маневри, паради. Той може да се възстанови и вместо да служи за паркинг и там да има опънати палатки, може да се използва като площад.
Той има между 5 и 10 хил. кв.м и може да побере цяла София. Целта е от паркинг и разсипия той да стане един хубав площад, какъвто има в Италия, в Испания, в Австрия.
- Но ще го издълбаете с нова метростанция?
- Единият тунел на метрото вече е минал оттам. Става дума за първия метродиаметьр. Той е на повече от 24 метра дълбочина. Все едно шестетажна сграда под земята.
Трябваше да проверим дали оттам ще може да мине третият диаметър, т.е. скоростният подземен
трамвай от Руски паметник до Паметника Левски. И там да се направи връзка между станциите. Защото смисълът на метрото е, когато пътуваш по единия диаметър, да можеш да се прехвърлиш на другия.
Под площада на Царския дворец искаме да направим пресечна точка на първия и
втория метродиаметър и на скоростния трамвай.
- Но сегашното метро и бъдещото под бул. Мария- Л у и за се срещат пред Булбанк. Как хората от скоростния трамвай ще се прекачват на метрото?
- Ще има нова метростанция на първия диаметър под пл. Батенберг. А от трамвая могат да слизат и на Витошка и оттам да се прекачват на метрото от втория диаметър (Централна гара Хладилника).
- Новата метростанция под пл. Батенберг няма ли да е само на 200-300 м от сегашната станция Сердика?
- Не, има 600 м, което е напълно достатъчно разстояние за нова метроспирка!
- И планирате мол от магазини до метростанцията под пл. Батенберг?
- Който го е казал това, нека да му обясня. Чрез тези търговски площи, ако се
направят, ще може да се издържа цялото съоръжение. Разбира се, не е задължително да ги има! Но вижте, първата метростанция на Париж е на седем нива само търговски площи. Чрез тях цялото съоръжение се издържа.
- Планирате сигурно и подземни паркинги?
-Да. Дори нашето предложение е под този площад да бъде и Музеят на София. Мястото е чудесно. Но хората като не приемат нашите варианти, може площадът да си остане с паркинга и мръсотията. Дори могат и кебапчета да изкарат там.
-Колко ще струва това на данъкоплатеца?
- Наизуст не мога да ви кажа. Музеят може да е на два етажа, може да е на един. В единия случай ще е 3000 кв.м, в другия - 7000 кв.м. Това е огромна
площ за музей. И затова могат там да се сложат всички старини на София - от найдълбока древност до каляските на царя.
Този музей, дето се вика, може да се посещава денонощно. Ако някой се плаши от търговски площи... ами няма да ги има! Но съоръжението трябва да се издържа от нещо. Могат да се продават национални носии, униформи. В цял свят е така.
- Как ви хрумна идеята да вкарате музея под земята?
- В света е пълно с такива музеи. Например в Гърция музеят на филип Македонски е изцяло под земята.

Няма коментари: