събота, 11 април 2009 г.

Шефът на транспортната комисия в НС Йордан Мирчев: КАТ ще глобява за ямите по пътя

- Г-н Мирчев, защо от мнозинството внесохте няколко законопроекта за промени в закона за пътищата, и то с разминаващи се текстове? Нали трябваше да е общ?
- Всичко започна от това, че още на първо четене беше отхвърлен проектът, внесен от правителството. Факт е, че в него имаше много излишни неща, но имаше и много съдържателни текстове, чиято цел беше да решат ключовите проблеми с безопасността на пътя. Знаете, че след като предните пет години жертвите бяха под 1000, през 2008 г. този праг беше надхвърлен и то с много. Именно затова МС внесе промените. За съжаление проектът им беше отхвърлен, и то с гласовете на някои колеги от управляващото мнозинство. Част от тях - членове на комисията по транспорт. Те го подкрепиха на заседанията й, а не знам защо в залата гласуваха против него.
- Имаше твърдения, че са се объркали.
- Напоследък това объркване започва да придобива застрашителни размери. Но така или иначе се наложи да поема инициативата да изберем съдържателните текстове в законопроекта и да ги върнем обратно в пленарната зала. Създадох работна група от експерти - представители на КАТ, "Автомобилна администрация", неправителствени организации, Съюза на инструкторите. Предварително се разбрахме, че спорните моменти като идеята изпитите да се провеждат от частна фирма въобще няма да бъдат обсъждани и включвани. В продължение на три дни дебатирахме по останалите текстове с идеята те да бъдат внесени като общ проект. Непосредствено преди да го направим обаче група депутати от левицата избързаха и внесоха отделен проект, който в основната си част повтаря отхвърлените предложения на МС. Но в него не бяха включени текстовете за типовете одобрения, които са от компетенцията на транспортното министерство. Оттам, както можеше да се очаква, реагираха остро и аз им казах, че предложенията им ще бъдат внесени в нашия проект. Междувременно обаче въпросните текстове бяха внесени от друга група депутати от левицата.
- В коалицията не си ли говорите?
- Проблемът с комуникацията не е в НДСВ. Той е другаде. Важното е, че с нашия проект променяме изобщо философията на промените. Правим ги работещи. Те имат и ярък антикорупционен характер. Какво е положението в момента? Шофьори се обучават в над 700 школи в България. Ние настояваме министрите на транспорта и вътрешните работи да направят категоризация на фирмите. Да бъдат записани строги критерии и разрешение да получават само тези, които отговарят на тях. Да, някой може да си загуби разрешителното, но в крайна сметка подготовката е един от основополагащите фактори за поведението на пътя. Следващият е изпитът. Недопустимо е председател на комисията да е човек от "Автомобилна администрация", а неин член инструкторът, който през цялото време е обучавал кандидата. Именно така се стига до масовата практика книжки да се получават срещу 300 лева, независимо дали водачът е подготвен или не. Затова предлагаме инструкторът да не е член на изпитната комисия.
- Какво пречи той пак да се договори с изпитващия човек от ДАИ и кандидатът да си купи свидетелството?
- Различно е. Едно е инструкторът да е член на комисията. Друго е да не е сред изпитващите. Тогава става далеч по-трудно. Отделно - в нашия законопроект няма понятие "млад водач". Знаете, че текстовете на МС залагаха ограничения върху т.нар. млади шофьори - в първата година да карат със скорост по-ниска с 10 км/ч от допустимата, да не управляват кола над 1600 кубика, да не шофират от 22 до 5 часа сутринта...Такива ограничения действително някога са били въведени в отделни страни, но те не са дали добър резултат. Да караш с 10 км/ч по-ниска скорост от допустимата означава да се наруши цялата организация на движението, защото останалите шофьори няма как да знаят, че си млад водач. Да не говорим, че тези ограничения практически няма как да бъдат контролирани, освен ако съответното лице не бъде спряно за проверка от КАТ. Впрочем тези текстове също са предпоставка за корупция. Затова ние залагаме на стимулирането. Всеки, който току-що е получил свидетелство за правоуправление,получава 1/3 от точките. Ако спазва правилата, в края на първата година му се дават още 1/3, а в края на втората - останалата част от максималния брой контролни точки. Ако още в началото започне да се "проявява", много бързо ще си изконсумира дадените точки и наново ще трябва да отиде на изпит. Четвъртият важен момент е, че проектът предвижда оттук насетне да се разчита най-вече на обективни системи за контрол. Знаете, че НДСВ много последователно провежда политика за безопасност на пътя и миналата година предложихме промени в закона , според които 50% от глобите трябва да отиват за изграждане на видео-наблюдение по цялата републиканска мрежа, като се започне от участъците с повишена интензивност на движение. Не случайно с предните промени глобите, които КАТ събираше, нараснаха от 6 млн. на над 45 млн. лева. Това прави по над 20 млн. лева годишно, с които могат да се закупуват технически средства. Те са обективни. А не пътна полиция да те спира, да "черпиш" служителя с 20 или 50 лева и да си тръгнеш. Да не говорим, че с 1000 души катаджии няма как да бъдат покрити 20 хил. км републиканска мрежа. Отделно записваме и санкции за тези, които не поддържат пътищата в добро състояние и дупките в участъка са станали причина за катастрофа.
- Как ще задължите общините и пътната агенция (НАПИ) да слагат табели на пътищата дали са добри или лоши?
- Появиха се коментари, че на всяка дупка трябва да има табела. Не става въпрос за това! Ако обаче пътят е в тежко състояние в продължение на километри, напълно нормално е водачът да бъде уведомен за това. Като види табелата, че в следващите километър-два настилката не е в добро състояние, ще знае, че трябва да е внимателен. От друга страна - общините и НАПИ също трябва да понесат своята отговорност, ако пътят е зле. Не става въпрос да няма никакви дупки. Няма как да разрешим напълно този проблем в момента. Но по пътищата има цели ями и то изключително опасни. Те могат да предизвикат тежки катастрофи и е важно да се знае чия е вината за това - на общините или на НАПИ. На коя фирма те са дали да стопанисва пътя, вече си е тяхна работа.
- Добре, кой ще глобява общините и пътната агенция?
- Органите на КАТ. Както в момента санкционират водачите, защото не са си сложили колана или карат с превишена скорост, така ще глобяват и общините или НАПИ, ако не са осигурили безопасен път. Пътните полицаи непрекъснато пътуват и знаят къде пътищата са опасни. Първо ще отидат да предупредят институцията, която стопанисва съответния участък и ще дадат указания. Ако те не бъдат спазени, ще съставят акт и ще ги глобят с 1000 лева. Искам да ви кажа, че бая средства ще трябва да намери НАПИ, за да си плаща санкциите. Но не можем да търсим отговорност само от водача. Да сте видели някъде в анализа на МВР, че вина за катастрофите има и състоянието на пътищата? Такъв извод в анализа им за 2008 г. няма. А трябва да има!
- Акт за какво? Че не са сложили табели или че пътят е във фатално състояние?
- И за двете.
- Какъв ще е критерият? Имаше предложение глоби да се налагат за дупки, по-дълбоки от 2 см, но беше отхвърлено.
- Нека бъдем реалисти, ние искаме работещ закон. КАТ все пак са компетентни и знаят дали една дупка може да е предпоставка за сериозно произшествие или не.
- Но вие самият казахте, че катаджиите са малко. Едва ли имат достатъчно капацитет, за да се заемат и с тази задача.
- За съжаление действително го нямат. Но колкото и да са малко, много добре знаят състоянието на пътните участъци, защото постоянно пътуват по тях. Въвеждайки този принцип, ще ангажираме и държавата да започне да си изпълнява програмата за безопасността, която прие преди 2 години. Тя предвиждаше броят на произшествията да намалее с 30%, но за съжаление не се изпълнява. Ние считаме също така, че функциите на държавната обществено-консултативна комисия трябва да се променят, за да започне някой реално да провежда политика в областта на безопасността. В момента липсва координация между министерствата и тя си пролича и във внасянето на няколко проекта за промени в закона.
- Добре, говорихте лис колегите си от левицата кои точно текстове ще бъдат приети в пленарната зала?
- Нека мине първото им четене в зала. Ако бъдат гласувани текстовете, налагащи ограничения, а не нашите, които се борят комплексно срещу всички предпоставки за произшествия на пътя, ще е ясно чия е отговорността. Тя няма да е наша, а на тези, които не са ги приели.

Няма коментари: